Bygga en bil
Att bygga en bil är något som de flesta motor- och bilfantaster drömmer om, men om man vill kunna köra med sin bil när den väl är färdigställd gäller det att man uppfyllt alla regler och krav som finns när man mekar på eget bevåg och bygger om eller bygger en sprillans ny bil.
När det kommer till att bygga en bil är det mycket tid och energi som krävs, plus att det nog kan komma att kosta en bra slant om man vill få bilen man bygger i körbart skick. Och det är något som Janne Möllerström har koll på. Han äger nämligen en bil som är byggd av Hilmer Svensson och han var under 1970-talet känd för sin konst att konstruera egna hybrider av olika bilar såsom hans favoritkaross med stomme av en Chrysler Valiant, som han sedan mixat in detaljer från Plymouth Barracuda, Pontiac, Volvo P1800 och en bit av Jaguar E-type. Något som är enkelt fixat med hjälp av lite laserskärning, svetsning och slipning för att få alla delar att passa. Men vad delarna dock inte längre passar för är att benämna bilen vid dess skelett: Chrysler Valiant. Det menar bilprovningen som Janne Möllerström tog sin bil till för att besiktiga den, skriver Aftonbladet. Eftersom bilen är så pass ombyggd och modifierad som den är enligt bilprovningens och dagens paragrafer inte längre en Chrysler Valiant, istället klassas den som en kaross som bara får användas för eget bruk och också måste registreras av den som byggt bilen. Alltså inte av personen som köpt den, något man kan läsa mer om hos Transportstyrelsen. Med andra ord har Janne fastnat i ett moment 22 och han står nu inför att försöka övertyga bilprovningen om att det faktiskt var de själva som från början accepterade bilen som en Chrysler Valiant under hela 1970-talet, trots att reglerna även under den tidsåldern ständigt förändrades och förnyades.
Att tänka på vid ombyggnad av bil
När man vill bygga om sin bil kan man av Jannes historia ovan utläsa att det är en hel del att tänka på när man vill bygga om sin bil eller köpa en bil som redan är modifierad. Något som därför kan vara bra att förhålla sig till är att det ofta är lättare att då bygga bilen själv, även om detta kräver lika mycket tålamod som tid. Exempelvis skriver tidningen Hela Hälsingland om Henrik Berglund som från en ritning i en bilbyggarbok inspirerades att bygga en egen bil helt och hållet från grunden – ett projekt som tog honom fem år att färdigställa. Men efter mycket slit, blod, svett och tårar är bilen äntligen både klar, körbar och registrerad så om man är sugen på att ge sig på ett eget projekt i samma stil är hans historia en historia att inspireras av.