Framtidens bil(ar)
Hur kommer bilarna att se ut i framtiden? Det vet vi inte. Men en sak som vi vet är att de kommer att skilja sig från dagens bilar på många sätt, och det gäller inte bara drivmedlet.
Bilismen har förändrat världen, på gått och på ont. Tack vare bilar kan vi ta oss runt, vilket är viktigt inte minst för den som bor på landsbygden. Samtidigt har bilismen inneburit stora utsläpp, inte minst av växthusgaser. Man kan också fråga sig hur effektivt det är att människor åker ensamma i var sin bil när de bara ska ta sig en kortare sträcka. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer, skriver DN.
Framtidens bilar måste lösa de problem som finns idag. När det handlar om utsläpp sätter många sitt hopp till elbilar. Deras akilleshäl är batterierna, som helt enkelt inte räcker särskilt långt, och dessutom tar tid att ladda upp. För kortare resor fungerar de dock utmärkt.
Under året har flera elbilar fått förlängd räckvidd: Både VW e-Golf och BMW i3 ska nu kunna susa 30 mil på papperet vilket blir runt 20 mil i praktiken. Lilla Renault Zoe ska på papperet gå 40 mil och nya Nissan Leaf 38, vilket i praktiken blir runt 30 i verkligheten. Opel Ampera-e ska gå 52 mil – eller runt 35 i praktiken.
Det finns också planer på att använda Blockchain-teknologi för att logga alla laddningar. Det skulle göra det lättare för den som reser längre sträckor med sin elbil, skriver M3.
Kanske kommer vi också att se fler egenbyggda bilar i framtiden. Redan idag är det fullt möjligt att bygga sin egen bil, men det kan vara svårt att få alla tillstånd som krävs för att framföra den i trafik. I takt med att 3D-skrivarna blir mer avancerade, och kan bearbeta olika metaller blir det dock mer och mer troligt att vi snart kommer att kunna skriva ut alla delar vi behöver för att bygga en bilmotor.